top of page

Bazen sorun sizdedir. Ne yöneticinizde, ne de şirket yönetiminde....

  • Yazarın fotoğrafı: M.Hilmi İƧtüzer
    M.Hilmi İçtüzer
  • 14 Şub 2023
  • 3 dakikada okunur

Güncelleme tarihi: 3 Eyl 2023


İş hayatı sorunları

Yƶneticileri yermek ƶyle popüler ki her Ƨalışan Ƨok iyi iş yapıyor, ama işte ah bir de yƶneticiler ve yƶnetimler de iyi olsa…


Başarılı iletişimde bir kural vardır. Uygulandığında ciddi başarılar elde edebileceğiniz ama genellikle iş ortamlarında kabullenilmesi epey zordur. Ortada bir sorun varsa, sorunun %50’si sizin diğer %50’si de karşınızda ki kişininindir. Yƶneticisinden memnun olmayanlara bu kuralı hatırlamalarını, yƶnetimde olanlara da bu kuralı uygulamalarını ƶneririm.


Bu kuralı uygulamak bazen zordur çünkü bireyler kendi taraflarının daha haklı olduğunu düşündüklerinde karşı tarafın daha fazla emek vermesi gerektiğine inanır. %50-50 sorumluluk kimseye suƧ yüklemez, işin yapılmasına, ortalığın durulmasına odaklanır. Türk toplumu gurur toplumu olduğundan, uygulamak iƧin davranış değişim yƶntemlerini de bilmek de fayda var. Yƶnetici koltuğunda oturanların bu yƶntemlere gƶz atması, ā€œneyi bilmediğini bilmeyenā€ ve sorunu karşı tarafa yıkma eğiliminde olan Ƨalışanları yƶnetmelerinde yarar sağlar.


Neyi bilmediğini bilmeyen çalışanlar genelde şu 3 konuda hata yapıyor.


1-Kendini Doğru Değerlendirememek


Kendimizi olduğumuzdan daha iyi değerlendirmek aslında sağlıklı bir eğilim… Ancak gelişebilmek iƧin gerƧeklere odaklanmak, gerektiğinde kendimizi değiştirebilmek ve yeni yetenekleri yanımıza almak iƧin ƶnemlidir.


Kariyerin başlangıç ve gelişme döneminde teknik yeterlilikler üzerine çaba sarfedilir. Kişinin dünyası yaptığı iş ile öyle sınırlıdır ki bu yaptıklarının dışında bir şey göremez ve düşünemez. Bu yüzden de genelde şu söylemleri pek duyarız:


ā€œBütün projeyi ben yaptım. Ben olmasam yƶneticim hayatta bu işi yapamazdı.ā€

ā€œOh, işi ben yapıyım krediyi müdürüm toplasın. Rahat valla.ā€


Belli bir stratejinin oluşturulması genelde üst düzey bir bakış açısı gerektirir. Bu açıya sahip olanlar, yukarıda ki gibi düşüncelerle zaman ve beyin harcamazlar! Bilirler ki yaptıkları projeyi stratejik bir konsepte koyan, o hedefi çalışana veren ve projenin mükemmel halini almasını sağlayan yöneticidir.


Büyük resmi görmekte zorlananlar, uzun yıllar zorlanmaya devam ederler. Bu yüzden, büyük resmi anlamaya bakın. Siz olmasanız, projeyi yöneticiniz muhtemelen sizden daha iyi yapabilir; zorlanırsa rahatlıkla destek alabilir.


Kendinizi değerlendirirken yöneticinizin neyi yapamadığına değil kendinizin neyi iyi yaptığına ve neyi daha iyi yapmanız gerektiğine bakmayı tercih edin.


İş dünyasında sürekli etrafındakilerin hareketleri, halleri, geliş gidiş saatleri ile kafayı bozanlar küçük işlerle uğraşanlardır. Bu kişilerin organizasyonlarda yükselmesi zordur ama aynı şirkette 30 yıl aynı işi yaparak kalmaları muhtemeldir.


2- Kurumsal Hiyerarşiyi Anlayamamak


Kurumsal hiyerarşiye saygı başarının temelidir. Bağlı olduğunuz yöneticiyi sevmeseniz de yetersiz olduğunu düşünseniz de ona saygı göstermek ve işini kolaylaştırmakla sorumlusunuz. Ve emin olun, siz her ne kadar memnun olmasanız da yöneticinizin sizden çok daha iyi olduğu noktalar vardır. Bu noktaların neler olduğunu çözmek de yöneticinizi yönetmenin temel taşları arasındadır. Yöneticiniz tahammül edilir gibi değilse ve koltuğuna demirlenmişse, kendinizi gösterebileceğiniz, fark oluşturabileceğiniz başka bir yere geçmelisiniz.


Yaptığınız işleri yƶneticiniz üst yƶnetime sunuyor diye sinirlenmemeli ve ā€œben yapıyorum krediyi o alıyorā€ ithamlarından vazgeƧmelisiniz. Yƶneticiler konumları gereği bazı işleri ve sunumları kendileri yapmak zorundadır. Sizin işiniz yƶneticinizin/departmanınızın ve şirketinizin hedefleri doğrultusunda hareket etmektir. Bu doğrultuda departmanınızı daha iyi işlere imza atmaya teşvik edecek Ƨalışmalarda bulunmaktır. İyi yƶneticiler krediyi ne zaman kime ve nasıl vereceğini iyi bilirler. Size krediyi verdiği zamanlar, her zaman sizin yanınızda birilerine bir şey sƶylediği zamanlar değildir. Zaman zaman sizin olmadığınız yerlerde de sizi yukarıya Ƨıkartıyor olabilir. Yine de bulunduğunuz ortamdan hiƧ memnun değilseniz ya ortamı iyileştirmek iƧin Ƨaba verin, verdiğiniz Ƨaba işe yaramıyorsa da, hayatınıza yeni bir yƶn verin.


3- Dikkatsiz İş Ƈıkarmak


Yƶneticinizin sürekli düzeltmek zorunda olduğu, sürekli hatalar yakaladığı tarzda işler Ƨıkartmak işinizi iyi yapamadığınızı gƶsterir. Hata yaparak öğrenmekle, dikkatsizlikler sonucu sürekli ā€œdenetlenmesi gerekenā€ işler Ƨıkarmak arasında fark vardır. Başarıya yürüyenler, kimin neyi ne kadar kƶtü yaptığıyla değil, işlerini yaparken kendilerine, departmanlarına ve kurumlarına ne kadar fayda sağladıklarıyla ilgilidirler.Ā 


Kaynak:Ā Fatmanur ERDOĞAN| Hürriyet

bottom of page