top of page
Ayyıldız Danışmanlık

Halka Arz Danışmanlığı

Ä°ÅŸletmeler, düÅŸük maliyetli finansmana ulaÅŸmak, marka bilinirliÄŸi ve ÅŸirket deÄŸerini artırmak, iÅŸ birliÄŸi fırsatlarına açık olmak, kurumsal yapısını daha üst düzeye çıkarmak ve borsada iÅŸlem gören ÅŸirket olarak global piyasalara açılmak amacıyla halka arz edilmek isterler.

Ayyıldız Danışmanlık,

20 yılı aÅŸkın süredir, yüzlerce proje ve farklı sektörlerde görev almış, kurumsal ve hukuksal olarak alanında uzman danışman kadrosu ile hizmet sunmakta ve 

SPK kurumsal yönetim derecelendirme uzmanı ve kıdemli yönetim danışmanları ile alanında ihtisaslaÅŸmış öÄŸretim üyesi, ticari hukuk avukatı ve bağımsız denetim ÅŸirketi eÅŸliÄŸinde

"Halka Arz Danışmanlığı" hizmeti vermektedir.

Halka Arz Nedir?

Åžirketler, finansal kaynağı, likidite, kurumsallaÅŸma, tanıtım ve itibar saÄŸlamak amacıyla halka açılırlar.


Halka arz, ÅŸirket hisse senetlerinin borsadaki yatırımcılara çaÄŸrı ve ilan yoluyla satışıdır. Åžirket hisselerinin 6362 sayılı “Sermaye Piyasası Kanunu” ile yetkilendirilen “Sermaye Piyasası Kurulu” (SPK) gözetimi ve kontrolünde, 
Borsa Ä°stanbul’da (BIST) halka arz edilmesine denir.

​

Halka arz, ÅŸirketlere öncelikle organize olmuÅŸ, ÅŸeffaf, düzenli çalışan, güvenilir bir piyasa üzerinden sermaye elde etme imkânı sunmaktadır. Halka arz ile ÅŸirketler, hisselerini satarak geri ödemesiz bir finans kaynağı elde 
ederler.


Halka arz ile ÅŸirketler, SPK Kurumsal Yönetim Ä°lkelerine göre çalışmak zorundadırlar. Åžirketlerin kurumsal yönetim kalitesi uluslararası normlara uygun hale gelir. Yatırımcıların kararlarında ÅŸirketlerin kurumsal yönetim kalitesi, finansal performansları kadar tercih sebebi olmaktadır.

Halka Arz Danışmanlığı
SPK (Sermaye Piyasası Kurulu)

Halka Arz için Ön Åžartlar Nelerdir?

Halka açılmak amacıyla baÅŸvuruda bulunmak isteyen ÅŸirketler "Sermaye Piyasası Kurulu"nun (SPK) ilgili tebliÄŸine göre aÅŸağıdaki ön ÅŸartları saÄŸlamak zorundadırlar.

  1. Anonim şirket olması,

  2. GeçmiÅŸ 3 yıla ait yıllık finansal tablolara iliÅŸkin bağımsız denetimden geçmesi ve bağımsız denetim raporu olması,

  3. Halka arz olacak şirketlerin ciro ve karlılıklarının SPK tarafından belirlenen tutar ve oranda olması,

  4. Payları ilk defa halka arz edilecek ÅŸirketlerin çıkarılmış sermayelerinin tamamının ödenmiÅŸ olması ve baÅŸlangıç sermayelerinin SPK tarafından belirlenen tutarda olması,

  5. Åžirketin en son tarihli finansal tablolarına göre ticari olmayan alacaklarının tüm alacaklar toplamına olan oranı %20' yi veya aktif toplamına olan oranı %10'u geçmemesi,

  6. Kurumsal seviyenin uygun olması, SPK kurumsal yönetim ilkelerine göre ÅŸirketin yönetilmesi,

  7. Kurumsal ve sektörel risklerin kabul edilebilir düzeyde olması.

Halka Arzın Faydaları

  1. Ucuz finansmana ulaşım: Halka arz ile ÅŸirketlerin daha düÅŸük maliyetli bir finans kaynağına ulaÅŸması

  2. Åžirket kredibilitesinin artması: Borsada iÅŸlem gören hisselerin teminat gösterilerek daha fazla kredi kullanma imkanına kavuÅŸulması

  3. Åžirket deÄŸerinin netleÅŸmesi: Åžirketin hisse senetlerinin ÅŸeffaf bir ortamda arz ve talebe göre alış ve satışı sonucu ÅŸirket deÄŸerinin daha net olarak belirlenmesi

  4. Marka bilinirliÄŸinin artması: Halka arza hazırlık ve halka arz sürecinde ÅŸirketin bilgileri medya ve kamu kuruluÅŸları aracılığıyla yerli ve yabancı yatırımcılara sürekli olarak iletilmesi sonucu ÅŸirketin tanınması ve PR’nın artması

  5. İş birliği fırsatlarının oluşması: Halka arzdan sonra benzer iş kolundaki yerli veya yabancı diğer şirketlerle iş birliğine gitme imkanının oluşması, stratejik ortak bulmanın kolaylaşması

  6. Kurumsal bir yapıya kavuÅŸma: Åžirketlerin hisseleri borsada iÅŸlem görmesiyle mali verileri düzenli olarak bağımsız kuruluÅŸlarca denetlenmektedir. Bu tür denetimler sayesinde artık ÅŸirketler daha profesyonel bir yönetim anlayışına geçebilmesi

  7. GloballeÅŸme fırsatı: Borsada hisseleri iÅŸlem gören bir ÅŸirket olarak yabancı ülkelerdeki borsalara açılabilme ve globalleÅŸme fırsatının olması.

Halka Arz Danışmanlığı
Halka Arz Danışmanlık Modeli

Halka arz çalışması baÅŸlatan ÅŸirketlere, yeniden yapılanma, strateji ve uygulama safhalarında tüm yönleriyle destek vermekteyiz.

​

Yeniden yapılanma ve kurumsal check up safhasında ÅŸirketleri tüm yönleriyle analiz ederek kurumsal risklerini tespit edip, geliÅŸmesini saÄŸlıyoruz. KurumsallaÅŸma düzeyini artırıp uzun ömürlü olmaya ve SPK’ya uygun hale getiriyoruz.

​

Strateji safhasında ÅŸirketlere, halka arz iÅŸleminin kendileri için uygunluÄŸuna, doÄŸru zamanlamasına ve halka arz stratejisine destek veriyoruz.

​

Åžirketlere, halka arz için ön hazırlık, halka arz süreci ve halka arz sonrasında destek verip uygulamanın başından sonuna kadar tüm safhalarında yüksek sorumluluk bilinciyle süreci doÄŸru ve en verimli ÅŸekilde geçirmelerine rehberlik yapıyoruz. Kamu kurumları ile iliÅŸkilerin yürütülmesi, halka Arz sürecinde SPK ile koordinasyon saÄŸlanması ve SPK toplantılarına katılım saÄŸlanması, yatırımcı toplantılarına katılım yapılması ve destek olunması dahil tüm süreçlerde aktif rol alarak destek oluyoruz.

   1- Yeniden Yapılanma Süreci

Kurumsal Check-Up Yöntemimiz

Halka arz öncesinde kurumsal yetersizlikleri olan ve yeniden yapılanma ihtiyacı bulunan iÅŸletmelerde, kuruluş̧ ihtiyaçlarının tam olarak belirlenmesi için öncelikle kurumsal check-up çalışması yapılmaktadır.

​

Kurumsal check-up, yedi temel baÅŸlıkta, birçok kriterin analizi ile yapılmaktadır. Bu temel baÅŸlıklar;

​

  1. Yönetim (yönetim, liderlik, strateji),

  2. Üretim Yönetimi (üretim, planlama, ar-ge, depolama, lojistik)

  3. Satış Yönetimi (pazarlama, satış, rekabet, marka),

  4. Mali Ä°ÅŸler (finans, muhasebe, mali performans),

  5. Tedarik Yönetimi (tedarikçi yönetimi, satınalma),

  6. Altyapı, Teknoloji, Kalite Yönetimi,

  7. Ä°nsan Kaynakları Yönetimi

​

Analiz yaparken, yüz yüze mülakat, anket ve testler, iÅŸ ve karar süreçleri, doküman ve program kullanımı, mevcut olan mali, satış, üretim vb. raporlar incelenir, bilgiler ve bulgular toplanır, analiz yapılır.

​

Kurumsal check up analizi sonunda hazırlanan kapsamlı rapor, iÅŸletme üst yönetimine yazılı ve sözlü olarak detaylı ÅŸekilde sunulur.

Halka Arz Kurumsal Check-Up
Halka Arz Yeniden Yapılanma Aşaması

Yeniden Yapılanma Aşaması

Halka arz sürecine girecek iÅŸletmelerin kurumsal düzeyini yükseltmesi, deÄŸiÅŸime hazır olması, gelecek fırsatlardan yararlanabilecek bir alt yapıya sahip olması, risklerini en aza indirmesi için yeni bir yapıya sahip olmalıdır.

​

Åžirketlerin modern bir yapıya sahip olması için yönetim biçiminden iÅŸ yapma süreçlerine kadar tepeden tırnaÄŸa tüm faaliyetlerinin gözden geçirilmesi, geliÅŸtirilmesi çalışmaları yeniden yapılanma olarak adlandırılır.  

​

Yeniden yapılanma danışmanlığı ile ÅŸirketin gerçek sorunlarının tespiti, giderilmesi, halka arz için iyi bir kurumsal düzeye gelmesi saÄŸlanır.

​

​

Alışkanlıkların deÄŸiÅŸimi söz konusu olduÄŸundan etkili ve doÄŸru bir uygulama, organizasyonu olumlu etkileyecektir. 

   2- Halka Arz Ön Hazırlık Süreci

Halka arz mevcut durum analizi yapılması: Halka arz çalışmaları yürütülen iÅŸletmelerde, ÅŸirket ihtiyaçlarının tam olarak belirlenmesi için öncelikle mevcut durum analizi yapılmaktadır.

​

Halka arz mevcut durum analizinde; ÅŸirketin mali ve hukuki iÅŸleri, satış pazarlama, insan kaynakları ve genel yönetim konularında analiz yapılmaktadır. Analiz sonucunda toplanan bilgiler raporlanarak iÅŸletme üst yönetimine yazılı ve sözlü olarak detaylı ÅŸekilde sunulur.

​

Halka arz stratejisinin belirlenmesi: Åžirketin mali yapısı incelenerek halka arz kararı uygunluÄŸu, halka arz için doÄŸru zaman ve stratejisi belirlenir.

​

Halka arz sürecinin üst yönetime anlatılması: Åžirket üst yönetimine halka arz prosedürü sureci, halka arz sonrası yükümlülükler ve bu süreçteki riskler hakkında sunum yapılır, bilgilendirilir, üst yönetimin halka arz süreci için karar vermesi saÄŸlanır.

​

Halka arz takviminin hazırlanması: Halka arz ön hazırlık faaliyetleri ve halka arz süreci faaliyetleri iÅŸ planı oluÅŸturulur.

​

Halka arz çalışma biriminin oluÅŸturulması: Åžirket içinde orta ve üst düzey yöneticilerden, finans ve halkla iliÅŸkilerden sorumlu kiÅŸilerden oluÅŸacak bir halka arz ekibi kurulur.

​

SPK kurumsal yönetim ilkelerine göre düzenlemeler yapılması: Yönetim ve denetim kurulları oluÅŸturulur, ilgili yönetmelik ve prosedürlerde SPK yönetim ilkelerine göre düzenleme yapılır veya yeniden yazılır.

Halka Arz Hazırlık Süreci

Finansal Yapılandırma: Åžirket faaliyetleri mali açıdan incelenir ve en iyi ÅŸekilde yansıtılması saÄŸlanır, finans stratejisi belirlenir, Finans stratejisi doÄŸrultusunda finansal planlama ve faaliyet yapılandırılması yapılır.

​

Resmi izin ve ruhsatların incelenmesi: Åžirket ve baÄŸlı ortaklıkların/iÅŸtiraklerin faaliyetleri için alınması gereken tüm belgeler (izin, ruhsat vb.) incelenir ve varsa eksikliklerin giderilmesi saÄŸlanır.

​

Aracı kurumun seçilmesi: Sermaye Piyasası Kurulu tarafından yetkilendirilmiş̧ bir veya birden fazla aracı kuruluş̧ ile aracılık sözleÅŸmesi imzalanmalıdır. Bu aracı kurumun seçilmesine ve sözleÅŸme imzalanmasına destek verilir.

​

Mali rapor düzenleme ve bağımsız denetim raporu alınması: Åžirketin muhasebe sisteminin ve mali tablo formatlarının SPK ya göre düzenlenmesi, bağımsız denetim firması tarafından bağımsız denetim raporu hazırlanması, raporun gözden geçirilmesine destek verilir ve bu faaliyetlerin yapılması saÄŸlanır.

​

Bağımsız hukuk firmasının seçimi: Varsa hukuki uyuÅŸmazlıkların önemine bakılması, hukuk raporu düzenlenmesi, raporun gözden geçirilmesine destek verilir ve faaliyetlerin yapılması saÄŸlanır.

​

Esas sözleÅŸmenin deÄŸiÅŸtirilmesi ve onayı:

​

  •  

  • Esas sözleÅŸme, SPK mevzuatına uygun hale getirilir, ÅŸirketin ortaklık yapısı ve baÄŸlı ortaklık/iÅŸtirak yapısı düzenlenir.

  • Åžirket esas sözleÅŸmesinde borsada iÅŸlem görecek payların devir ve tedavülünü kısıtlayıcı, ortakların haklarını kullanmalarını engelleyici hükümler varsa esas sözleÅŸmeden çıkarılır.

  • Sermaye artırımı yoluyla halka arz yapılması durumunda TTK hükümleri dâhilinde ÅŸirket genel kurulunca sermayenin artırılmasına ve yeni pay alma haklarının sınırlandırılmasına iliÅŸkin karar alınması, vb. düzenlemeler yapılır.

  • Esas sözleÅŸme, SPK’ya onaya sunulur.

  • Esas sözleÅŸmedeki deÄŸiÅŸiklikler ilk genel kurulda onaylatılarak Ticaret Sicilinde ilan edilir.

​​

Hisse fiyat belirleme aÅŸaması: Aracı kurumlar ile sözleÅŸme yapılmadan ÅŸirket deÄŸerini belirleme çalışması yapılır, çıkarılan deÄŸerleme doÄŸrultusunda bağımsız Denetim KuruluÅŸları, yatırım kurumları ile görüÅŸmeler saÄŸlanıp, ÅŸirketin gerçek deÄŸerinden halka arz edilmesi saÄŸlanır.

​

Halka arz baÅŸvurusu için gerekli belgelerin hazırlanması: Halka arz baÅŸvurusunda gerekli belgeler Borsa Ä°stanbul Kotasyon YönetmeliÄŸi'nin ilgili maddesine göre hazırlanır.

​

Halka arz izahnamenin oluÅŸması: SPK’ya onaya sunulacak Halka arz Ä°zahnamesi hazırlanır, ÅŸirkete ve aracı kuruma imzalanmak üzere sunulur.

   3- Halka Arz Süreci

Halka Arz Süreci

SPK ya baÅŸvuru: Hisse senetlerinin halka arzı için SPK, İMKB, MKK ve benzeri resmi kurum ve kuruluÅŸlarla iletiÅŸim kurulur, söz konusu kuruluÅŸlara sunulacak baÅŸvuru form ve belgeler hazırlanır.

​

Borsa Ä°stanbul’a baÅŸvuru: Hisse senetlerinin iÅŸlem görmesi için Borsa Ä°stanbul’a baÅŸvuru yapılır.

​

Åžirket tanıtımının yapılması: Yazılı ve görsel basında, internet mecrasında ÅŸirket tanıtım faaliyetlerine baÅŸlanır.

​

Åžirketin incelenmesi: Borsa Ä°stanbul ve SPK Uzmanları tarafından ÅŸirket merkezi ve üretim tesisleri yerinde incelenir, ÅŸirketi finansal ve diÄŸer verileri incelenerek ÅŸirket yeterliliÄŸi deÄŸerlendirilir.

​

DiÄŸer baÅŸvuru ve üyelikler: Hisse senetlerinin kaydileÅŸtirilmesi ve halka arzına iliÅŸkin diÄŸer ihraççı iÅŸlemleri için Merkezi Kayıt KuruluÅŸu ve Takasbank'a baÅŸvuru yapılır.

​

Sermaye piyasası ile Borsa Ä°stanbul mevzuatı gereÄŸince kamuoyuna açıklanmasına gerek görülen iÅŸlem ve bildirimlerin iletilmesi için” Kamuyu Aydınlatma Platformu” (KAP) üyelik baÅŸvurusu yapılır.

​

Borsa’da pay piyasasında iÅŸlem pazarının belirlenmesi: Borsa Ä°stanbul tarafından ÅŸirketin iÅŸlem göreceÄŸi pay piyasa pazarı belirlenir. (yıldız pazar, ana pazar, alt pazar, yakın izleme pazarı, piyasa öncesi iÅŸlem platformu, yapılandırılmış ürünler pazarı, nitelikli yatırımcı iÅŸlem pazarı, emtia pazarı)

​

Ä°zahname hazırlanması: SPK’ya onaylanması için verilecek Ä°zahname Bağımsız avukat tarafından hazırlanır, ÅŸirket yetkilileri ve danışmanlarımız tarafından gözden geçirilir.

​

Kurul tarafından izahnamenin Onayı: Sermaye Piyasası Kurulu’na onay için Ä°zahname verilir.

​

Hisselerin halka arz yapılması: Hisselerin halka arzı ve aracı kurum tarafından satış̧ sonuçları KAP’ta ilan edilerek Borsa Ä°stanbul ve SPK’ya bildirilir ve deÄŸerlendirilir.

​

Borsa kotuna alınma ve iÅŸlem görmeye baÅŸlama: Åžirket hisseleri Borsa Ä°stanbul'da iÅŸlem görmeye baÅŸlar, ÅŸirketin talebi ile borsada iÅŸlem görmeye baÅŸlama gong töreni ile yapılabilir.

   4- Halka Arz Sonrası Destek Süreci

Halka Arz Sonrası Destek Süreci

Ä°kincil arzlar ile ilgili süreçlerin takip edilmesi: Åžirket, hisselerini ikinci defa halka arz yapmak istediÄŸinde halka arz surecine hazırlık, Ä°zahname vb. çalışmalar yapılarak halka arz sureci yürütülür.

​

Kurumsal yönetim uygulamalarının organize edilmesi: Åžirkette gerçekleÅŸtirilmesi gereken kurumsal yönetim uygulamaları organize edilir.

​

Yatırımcı iliÅŸkilerinin yönetilmesi: Yatırımcı iliÅŸkileri birimin kurulur ve birim çalışanlarına gerekli eÄŸitimin verilir, Sermaye Piyasası Lisanslı personel istihdamına destek olunur.

​

Web sitesi yönetimi: SPK kurumsal yönetim ilkeleri tebliÄŸine göre yatırımcılara ve kamuya yönelik ÅŸirket web sitesinde yayınlanacak bilgi ve belgeler organize edilir.

​

KAP faaliyetlerinin organize edilmesi: Kamuyu aydınlatma prosedürü oluÅŸturulur ve kamuya açıklanacak hususlar konusunda bilgilendirme, KAP kullanılarak yapılacak önemli özel durum açıklamaları organize edilir, zamanlaması ve içeriÄŸine destekler verilir.

Halka arz ile ÅŸirketler, SPK Kurumsal Yönetim Ä°lkelerine göre çalışmak zorundadırlar.

Åžirketlerin kurumsal yönetim kalitesi uluslararası normlara uygun hale gelir. Yatırımcıların kararlarında ÅŸirketlerin kurumsal yönetim kalitesi,

finansal performansları kadar tercih sebebi olmaktadır.

bottom of page