top of page

Franchising Danışmanlığı

Franchising veya franchise; bir sistem ve marka sahibinin, belirli ÅŸartlar dahilinde

iÅŸin yönetim ve yürütülmesine iliÅŸkin destek saÄŸlayarak, belirli bir maddi bedel karşılığında, belli bir bölge ve süre için, bağımsız yatırımcılara sistem ve markasını kullandırmasına dayanan uzun vadeli bir iÅŸ ortaklığıdır.

Franchise veren iÅŸletme olarak, franchising hususunda sistem kurma veya var olan franchising sistemini geliÅŸtirme ihtiyaçlarınız varsa Ayyıldız Danışmanlık bünyesindeki uzman danışmanlar ile hizmet vermeye hazırdır.

​

Franchising terimleri

Franchise Terimleri

  • Franchising/Franchise: Bahse konu edilen sektör, iÅŸ modelidir.

  • Franchise Veren/Franchisor: Ana marka, imtiyaz veren ÅŸirket veya kiÅŸidir.

  • Franchise Alan/Franchisee: Franchise alan taraf, kiÅŸi

  • Master franchise: Bir firmanın yabancı bir ülkede franchise açma veya açtırma yetkisi verdiÄŸi tek sorumlu giriÅŸimci

  • Bölge franchise: Bölge imtiyazı alan franchiseler, bölgede iÅŸletmeler açabilir veya alt franchiseler verebilir. (Örnek: Ä°ç Anadolu franchise)

  • Alt franchise: Master veya bölge Franchise Alan tarafından sistemi ve markayı kullanma hakkı anlaÅŸma ile verilen kiÅŸi veya firmadır.

  • Franchise sistemi: Franchise iliÅŸkisi kapsamındaki kural ve görevlerin bütününü tanımlar. 

  • Ä°ÅŸletme (outlet, dükkân): Franchise iÅŸinin yapılmasına kullanılan ortamları tanımlar. MaÄŸaza, dükkân, restoran, otel, ofis, depo, online platform, web portalı, e-posta portalı, telefon sipariÅŸ hattı, telefon vb. satış yapılan ve iÅŸletmeyi oluÅŸturan unsurlardır.

  • Franchise giriÅŸ bedeli (royality): Franchise alanın, sisteme girmek için baÅŸlangıçta franchise veren’e ödediÄŸi lisans bedeldir.

  • Franchise kullanım bedeli (franchise fee): Franchise alan’ın iÅŸletme süresince sistemi ve markayı kullanması karşılığında aylık, yıllık veya ciro oranı olarak ödediÄŸi bedeldir.

  • Reklam fonu (advertising fee): Franchise veren tarafından yapılan toplu reklam harcamaları için iÅŸletmelerden ciro oranlı alınan katkı bedelidir.

Franchising Sisteminin Faydaları

Marka için: Marka ve hizmetlerin yerel ve küresel anlamda yaygınlaÅŸması (Pazarlama Stratejisi)

​

Franchise veren için: Yeni yatırım yapmadan büyüme (DüÅŸük maliyet/Hızlı büyüme).

​

Franchise Alan için: DenenmiÅŸ baÅŸarılı iÅŸ bilgisi ve marka deÄŸerine sahip olma, güvenilir bir marka ile iÅŸ sahibi olma, en az riskle büyüme, hazır müÅŸteri kitlesi.

​

MüÅŸteri için: Standardize edilmiş̧ mal ve hizmet kalitesi, uygun ve rekabetçi fiyat, kurumsal firma ile muhataplık.

​

Devlet için: Ulusal ve uluslararası pazarlara açılan markalar, güçlü franchisingler ile ülke tanıtımı, ekonomik canlılık, daha az iflas oranları, daha çok vergi tahsilatı, daha çok istihdam.

Franchising, başarılı bir iş, denenmiş ve test edilmiş bir sistem ve iyi bilinen bir markanın bağımsız yatırımcılarla iş ortaklığı kurduğu iş modelinin adıdır.

BaÅŸarılı Bir Franchise Sisteminin Genel Özellikleri

Franchise sisteminin özellikleri
  • BaÅŸarısı kanıtlanmış franchising sistemi: Bir iÅŸletme, franchise vermek için, denenmiÅŸ bir sistem, tanınmış bir marka olmalıdır. Franchise sistemi çalışma kuralları net ve belirli bir disiplin içinde olmalıdır. Ürün, hizmet ve konseptin franchise kurallarına uyumu denetlenmeli ve denetim sistemi kurulmalıdır. Bu özellikler saÄŸlayan baÅŸarısı kanıtlanmış bir iÅŸ baÅŸkalarına satılabilir.

​

  • Kazançlı iÅŸ modeli: Bir franchising sistemi iÅŸletmesine iyi gelir getirmelidir. Franchise veren ve franchise alan, sistem ve marka sayesinde elde edilen geliri ve deÄŸeri dengeli ÅŸekilde paylaÅŸmalıdırlar.

​

  • Franchise yayılma planı: Rekabet ve sektör, tüm yönleri ile incelenip, kapsamlı analiz ve deÄŸerlendirmeler yapılmalıdır.  Konsept büyüklüÄŸü, lokasyonları, yatırım maliyetleri ve teÅŸvikleri dikkate alınarak Franchise Veren’in bir yayılma planı olmalı ve buna uygun davranmalıdır.

​

  • Kritik konuları franchise veren’in yönetmesi: Kritik ürün ve hizmetleri Franchise veren ya kendisi vermeli veya güvendiÄŸi bir tedarikçiden uygun ÅŸartlarda saÄŸlamalıdır.

​

  • Üçlü denge kurulması: Franchise veren, franchise alan ve müÅŸteri arasında üçlü denge kurulup herkesin beklentisi karşılanmalıdır. Beklentiler karşılanmazsa; müÅŸteri gelmekten vazgeçer, Franchise alan sistemden çıkar, franchise veren marka küçülür.

​

  • MüÅŸterilerin genel taleplerini karşılaması: MüÅŸterilerin odaklandığı ürün, fiyat ve hizmet olan bu üç bölüm için çalışma esasları ve stratejiler oluÅŸturulmalıdır. Bir sahada iyi olan para kazanır. Ä°ki sahada iyi olan marka olur. Üç sahada iyi olan dünya çapında sektöründe hâkim olur.

​

  • Franchise alan’ın doÄŸru kiÅŸi seçilmesi: Ä°ÅŸinin başında duran, parasını iÅŸine yatıran, çok çalışan, kazancına razı olan kiÅŸiler uzun süreli iÅŸ birliÄŸine daha yatkındırlar, Ä°ÅŸten anlamayan, parasını düÅŸünmeden yatıran, yetersiz kiÅŸilik özelliklerine sahip olanlara franchise verilmemelidir.  

​

  • DoÄŸru lokasyon seçimleri: Lokasyon seçimi, iÅŸletmelerin baÅŸarılı olmasında en önemli kriterlerinden biridir. Franchisee adaylarının tespit ettikleri lokasyon alternatiflerini, hedefler ve ciro potansiyelleri ile deÄŸerlendirerek en verimli lokasyona yönlendirilme yapmalıdır.

​

  • Sürekli eÄŸitim yapılması: Etkin bir eÄŸitim sistemi ile herkes sürekli eÄŸitilmelidir. Yeterli eÄŸitim ile tüm çalışanlar iÅŸini tam yapar, herkesin yedeÄŸi olur, görevler için makul ücretler ödenir. 

DESTEKLER

TEÅžVÄ°KLER

Franchise Alan'a Verilecek Destekler

Ä°yi bir franchising sistemi kurulamamışsa markanın zarar görmesi, tahsilat risklerinin oluÅŸması, satışların artmaması, franchiselere çok zaman harcama ve kontrol güçlüÄŸü oluÅŸması, hukuki sorunların çoÄŸalması, franchiseler ve müÅŸteriler arasında iletiÅŸim problemlerinin olması vb. birçok zorluklarla karşılaşılır. Bu problemleri yaÅŸamamak ve iyi bir franchise sistemi kurmak için Franchise Veren tarafından franchiseler desteklenmelidir. Bazı örnek destekler;

​

  • Lokasyon seçim desteÄŸi

  • Kiralama sözleÅŸme desteÄŸi

  • Mimari proje desteÄŸi

  • Franchise Alan’a sınıf ve iÅŸ başı eÄŸitimlerini verme

  • Ä°nsan kaynakları iÅŸe alım ve eÄŸitim desteÄŸi

  • Åžube inÅŸaat, dekorasyon ve açılış desteÄŸi

  • Pazarlama ve tanıtım desteÄŸi

  • Operasyon desteÄŸi

  • Satış desteÄŸi

  • Satınalma desteÄŸi

  • Örnek franchising gösterme

  • Denetim ile eksiklikleri giderme desteÄŸi

  • El kitabı desteÄŸi

  • Yazılım ve program desteÄŸi

Franchising Sisteminin Kurulması ve Geliştirilmesi

Franchise sisteminin kurulumu

Franchising vermek için konsept, ürün, fiyat, kazanç paylaşımı, lojistik, pazarlama, satış, denetim vb. çalışmaların yapılması ve tamamlanması gerekir. Mevcut franchise sistemi olan ÅŸirketlerin var olan sistemi analiz edilerek zayıf noktaları belirlenir. Var olan Franchiseler ve müÅŸteri portföyü incelenerek geliÅŸim yol haritası çıkartılır. Hedef ve stratejiler belirlenir. Franchise sistemi kurmak veya mevcut franchise sistemini geliÅŸtirmek için aÅŸağıdaki konularda çalışmalar yapılır. 

​

  • Marka konumlandırma

  • Marka ve kimlik çalışması

  • Ürün ve hizmetin standartlaÅŸtırılması

  • Konsept çalışması

  • Ä°ÅŸ modelinin baÅŸarısının kanıtlanması

  • Büyüme planlarının oluÅŸturulması

  • Taklidin engellenmesi

  • Kazanç paylaşım modelleri

  • Tedarik faaliyetleri

  • Depolama ve Lojistik faaliyetlerinin yönetimi

  • Finansal raporlamalar

  • B2B ve Kasa Sistemleri

  • Pazarlama ve tanıtım faaliyetleri

  • Franchise sözleÅŸmesi hazırlanması

  • Yatırımcı özelliklerinin belirlenmesi ve ulaşım

  • Yer/lokasyon seçimi

  • Ä°ÅŸletme/ÅŸube kurulumu

  • EÄŸitim faaliyetleri

  • Ekip oluÅŸturma modeli

  • Satış ve kampanya yönetimi

  • Franchise performans yönetimi

  • Denetim sistemi

  • Franchise sistem dokümanları

1863 yılında Amerika’da Singer dikiÅŸ makineleri ile baÅŸlayan franchise tarihi, 1950-60 arasında Amerika’da, 1970 Avrupa’da, 1985 Türkiye’de 'da hızla yaygınlaÅŸmıştır. Günümüzde sadece Amerika’da 5.000 franchise veren, 1.000.000 franchise alan, 10 milyon çalışanı istihdam eden bir sektör olmuÅŸtur. Türkiye’de ise 3.000 civarı franchise veren marka bulunmaktadır.

bottom of page