top of page

Stratejik Planlama Danışmanlığı

Stratejik Planlama ve yönetim, iÅŸletmelerin gelecekle ilgili belirlemiÅŸ olduÄŸu hedeflere ulaÅŸabilmesi için gerekli olan aksiyonların belirlenmesi, planlanması, yönetilmesi, uygulanması ve kontrol edilmesi çalışmalarıdır.

Stratejik Yönetimin amacı, iÅŸletmenin yoÄŸun rekabet ortamında performansını artırarak, sürdürülebilir karlılık ve verimlilik saÄŸlayarak geleceÄŸe saÄŸlam ve emin adımlarla yürümesini saÄŸlamaktır. Ä°ÅŸletmenin yönetim yapısı, yatırımları, rekabet stili ve bütçesi stratejiye baÄŸlı belirlenir.

 

Ayyıldız Danışmanlık olarak, tecrübeli uzman danışmanlarımızla stratejik planlama danışmanlığı hizmeti vermekteyiz.

Stratejik planlama satranç oyunu

Stratejik Planlama Nedir?

Strateji; Ä°ÅŸletmenin uzun dönemli amaç ve hedeflerinin belirlenmesi ve bu sonuca ulaÅŸabilmek için iÅŸletme kaynaklarının harekete geçirilmesidir.

​

Stratejik Planlama süreci; bilgi toplama, analiz etme, amaç, hedef ve faaliyetleri belirleme ile ilgili karar vermeyi kapsayan ‘’analitik bir süreçtir’’.

​

Ä°ÅŸletmelerde stratejik planlama, devamlı bir süreç olup her an iç ve dış çevresel koÅŸulların devamlı olarak gözlenmesini, analiz edilmesini ve olası sonuçlara göre stratejiler/faaliyetler geliÅŸtirmesini gerektirir. Özet olarak stratejik planlama;

​

  • Sonuçların planlanmasıdır.

  • DeÄŸiÅŸimin planlanmasıdır.

  • Kaliteli Yönetim aracıdır.

  • Hesap verme sorumluluÄŸuna temel oluÅŸturur.

  • Üst yönetim ve personelin birlikte katılımı ile gerçekleÅŸen bir yaklaşımdır.

  • Günü kurtarmaya yönelik deÄŸildir, uzun dönemli bir yaklaşımdır.

  • Bir ÅŸablon deÄŸildir, ihtiyaçlara uyarlanabilen esnek bir araçtır. Gerçekçidir.

  • Bütçeye dönük deÄŸildir, stratejik planın bütçeyi yönlendirmesi esastır.

Neden Stratejik Planlama?

Ä°ÅŸletmeler genellikle aÅŸağıdaki durumlarla karşılaÅŸtığında stratejik planlama çalışmalarına baÅŸlamaktadır.

​

  • Ä°ÅŸletmenin, mevcut strateji veya faaliyetler ile amacına/hedefine ulaÅŸamayacağının anlaşılmış olması (Yetersizlik yaklaşımı)

  • Ä°ÅŸletmenin karşısına çok cazip fırsatların çıkması ve bu fırsatlardan faydalanmak istemesi (Fırsat Yaklaşımı)

  • Ä°ÅŸletmenin kaynaklarının zenginleÅŸmesi, bu kaynakları yararlı kullanmak arzusunda olması (Kaynak Yaklaşımı)

Neden stratejik planlama yapılmalıdır?

Stratejik planlama ile iÅŸletme üst yönetimi ve çalışanlar arasında hedef birliÄŸi saÄŸlanır, öncelikler belirlenir. DeÄŸiÅŸen çevre ÅŸartları dikkate alınarak iÅŸletmenin 3 yıl ve üstü olan uzun vadeli yönü belirlenmiÅŸ olur.

pngegg (12).png
Stratejik planda mevcut durum analizi aşamaları nelerdir?

1-Mevcut Durum Analizi

Ä°ÅŸletmenizde belirlenen Stratejik Planlama çalışma ekibi ile toplantı yapılarak stratejik planlama süreci, takvimi ve yapılacak çalışmalar anlatılır. Ekibe stratejik planlama eÄŸitimi verilir.

​

Daha sonra aÅŸağıdaki konularda stratejik planlama ekibi ile mevcut durum analizi yapılarak iÅŸletmenin iç ve dış faktörleri detaylı ÅŸekilde analiz edilir.

Ä°ç Yapı Analizi

  • Bu analiz kapsamında iÅŸletmenin; 

  • Stratejik iÅŸ birim analizi,

  • Çalışan memnuniyet analizi,

  • Ä°ÅŸletmedeki temel yetkinlik analizi,

  • PaydaÅŸ analizi,

  • Kurumsal risk analizi,

  • Yasal yükümlülük analizi,

  • Ä°ÅŸletme faaliyetlerinin deÄŸer analizi,

  • Ä°ÅŸletme kurumsal yapı,

  • Mevcut strateji,

  • Vizyon, misyon ve deÄŸerler,

  • Sistem ve süreçler, çalışanlar,

  • Yönetim stili, yetenekleri,

  • Ortak deÄŸerlerini kapsayan 7S analizi,

  • Mali yapısı ve mali performans analizi,

  • Teknolojik yapı analizi yapılarak iÅŸletmeye avantaj/dezavantaj saÄŸlayan temel faktörler belirlenir.

Pazar-MüÅŸteri Analizleri

Bu baÅŸlıkta yurtiçi ve yurtdışı rakip analizi, rekabet strateji analizi, marka konumlandırma analizi, sektör araÅŸtırması, yıllara sair satış analizleri, dağıtım kanalları analizi, müÅŸteri analizleri, ürün portföy ve pazarda büyüme analizleri yapılır. Böylelikle rakipler ile mukayese edilerek iÅŸletmenin ve ürünlerinin mevcut durum analizi yapılmış, pazar gereksinimleri anlaşılmış olur.

Dış Yapı Analizi

Ä°ÅŸletmeyi etkileyen dış çevredeki politik, ekonomik, sosyal, kültürel durumlar ile sektördeki mevcut rakip iÅŸletmeler arasındaki rekabet, potansiyel giriÅŸ tehdidi, ikame mallar tehdidi ve tedarikçilerin pazarlık gücü analiz edilir, güçlü ve zayıf yönler belirlenir.

Analiz Sonuçlarının BirleÅŸtirilmesi

Ä°ç yapı analizi, pazar-müÅŸteri analizleri, dış yapı analizinde tespit edilenler SWOT analizine dökülür. Bu analiz sonuçları stratejik planlamada kullanılmak üzere, iç faktör sınıfında iÅŸletmenin güçlü ve zayıf yönleri, dış faktör sınıfında fırsat ve tehditler olarak tasnif edilir.

2- Gelişim Alanlarının Belirlenmesi

Mevcut durum analizinin ardından belirlenen alternatif stratejiler arasında esas stratejinin seçildiÄŸi aÅŸamadır. Bu aÅŸamadaki amaç, mevcut durum analizinde tespit edilen tüm parametreler doÄŸrultusunda en uygun esas stratejiyi ortaya çıkarmaktır.

​

Kurumsal Kimlik çalışması; Ana hedefler yani iÅŸletmenin uzun vadede ulaÅŸmayı arzuladığı durum olan vizyon belirlenir. OluÅŸturulan vizyona eriÅŸilebilmesi için Ä°ÅŸletmeye uygun misyon ve deÄŸerler tespit edilir.

​

Stratejik hedeflerin belirlenmesi; Vizyon ve misyon doğrultusunda SWOT analizi tespitleri dikkate alınarak stratejik hedefler belirlenir.

Kurumsal kimlik çalışması, stratejik alan ve hedeflerin belirlenmesi çalışmaları ile stratejik planlamada deÄŸer oluÅŸturan faaliyetlere odaklanılır. Genellikle bu faaliyetler;

​

  • Yeni vizyona göre iÅŸletme yapılanması

  • Ürün portföyünün deÄŸerlendirilmesi, geliÅŸtirilmesi

  • MüÅŸteri portföyündeki verimliÄŸinin artırılması

  • Verimsiz alanların deÄŸerlendirilmesi, geliÅŸtirilmesi

  • Fırsatlara odaklanılması

Stratejik plan gelişim alanları
Stratejik iş planının sunumu

3- Stratejik İş Planı Oluşturma ve Sunum

GeliÅŸim alanlarının belirlenmesi aÅŸamasında tanımlanan vizyon, misyon, stratejik hedefler için aksiyon planlarının iÅŸ planına döküldüÄŸü ve yönetime sunum yapıldığı aÅŸamadır.

​

Stratejik iÅŸ planı, belirlenen vizyon ve deÄŸerlere ulaÅŸmak için gereken kısa, orta ve uzun vadeli ÅŸirket stratejisi uygulama planıdır. Bu iÅŸ planında; yeni departman kurulması, makine tesis yatımları, yeni ürünlerin geliÅŸtirilmesini, yeni satış kanalları, sermaye artışları, ortaklık kurulması vb. stratejiler/faaliyetler olabilir.

​

Stratejik iÅŸ planındaki her bir stratejik hedefin gerçekleÅŸmesi için aksiyon/faaliyetler yazılır. Her aksiyon için bölümü, sorumlusu, takvimi, performans göstergeleri ve bütçesi belirlenir.

​

Stratejik planlamada hedefler belirlenirken; Yeterince açık ve anlaşılır olması, ölçülebilir olması, iddialı ama imkânsız olmaması, zamanının belli ve sonuç odaklı olması gerekir.

​

Stratejik iÅŸ planı oluÅŸturulduktan sonra toplantı ile üst yönetime sunulur. Gerekli deÄŸiÅŸiklikler yapıldıktan sonra onaylanarak yürürlüÄŸe girer. Stratejik planın saÄŸlıklı uygulanması için Stratejik planlama prosedürünün oluÅŸturulması ve ilgili sorumlularına bilgilendirme eÄŸitimi yapılması ile Stratejik Planlama Danışmanlığı projesi tamamalanmış olur.

Stratejik planlama yapan iÅŸletmeler, baÅŸarılı olur, sektörlerinde güçlü ve etkileyici bir konuma gelir. Bu firmalar her yıl kârlarını arttırarak güçlenir. Piyasaların türbülans ve çöküÅŸlerinden kendilerini koruyan yönetim kabiliyetlerine sahip olurlar. 

bottom of page